Nya perenner –

Lördagen den 10 februari

klockan 11.00 – ca 14.00

Häggvallskolan

Dagens föredragshållare Jonas Bengtsson producerar perenner på Djupedals Plantskola vilken han startade för ungefär 40 år sedan.

Han är medlem i Perennagruppen, som bland annat utser

”årets perenn”.

Jonas är också engagerad i arbetet med att bevara gamla svenska sorters perenner; det som nu marknadsförs som

Grönt Kulturarv.

Internationella kontakter har varit viktiga för honom.

Han leder de internationella sortförsöken av nya perenner som görs i den internationella perennaodlarorganisationen ISU.

Han är mycket förtjust i att studera växter i naturen runt om i världen.

Lotteri med fina vinster.

Kaffe/te/bulle 40 kronor till försäljning.

Entré: Medlemmar gratis, icke medlemmar 150 kronor.

Varmt välkomna!

Tillfälle att byta fröer före föredraget mellan 10.15-10.45.

Det kom ca 90 personer och lyssnade till Jonas när han pratade om sitt favoritämne att producera perenner och resa runt i världen och studera växter. Ett härligt föredrag och trevligt att det var så många som kom!

Filip Johansson, Gardenr

föreläser om odling och hållbarhet

Lördagen den 20 april klockan 11.00 - ca 14.00

OBS platsen för föredraget

Tjörns Hembygdsförening

Bräcke, nya samlingssalen

OBS Anmälan till föredraget!

Filip Johansson är IT-entreprenören som lämnade stadslivet för landet och har dykt djupt in i odling och hållbarhet. Han har skapat mobilappen gardenr och tillhörande instagramkonto där det dagligen delas små korta hacks i videoformat för att göra trädgårdslivet enklare och roligare.

Det har även blivit en bok "Trädgårdshacks" och en på väg "Budgetträdgården" som handlar om att du kan odla och bygga upp en trädgård med saker du redan har, kan få, tillverka själv eller köpa billigt.

Filip är ständigt på jakt efter nya lösningar och brinner för att hjälpa trädgårdsägare, så föreläsningen
blir full av smarta tricks för att skapa genvägar och få bra resultat i odlingen.

Lotteri med fina vinster.

Kaffe/te/bulle 40 kronor till försäljning.

Entré: Medlemmar 50 kronor, icke medlemmar 150 kronor.

Betala med swish eller kontanter på plats.

Anmälan senast den 14 april efter klockan 16 till Karin 0722–277328. Meddela oss om du

får förhinder.

Varmt välkomna!