Resor/aktiviteter: Anmälan till våra resor är bindande. Vid återbud av dagsresor tar vi ut en avgift på 200 kronor.

Vill du veta om resan blir av gå in på vår hemsida eller
ring Christina 070 64 775 64 eller 0303 846 23.
Vi vet om endagarsresa blir av tidigast 2 veckor innan avresa och
för flerdagarsresa tidigast 5 veckor innan avresa.

Vi reserverar oss för smärre ändringar i resornas program.

Har du matallergi, tala om detta när du anmäler dig till resan.

Du måste vara medlem i Trädgårdsföreningen för att få åka med på våra resor och delta i våra kurser.

Har du anmält dig till en aktivitet och får förhinder, ring och avanmäl dig, vi har oftast kölista och det finns säkert någon som gärna tar din plats.

Avgiften skall vara betald innan kursdatum. Om inte avgiften är betald i tid tillfaller platsen annan person i kölistan.
Även om anmälningsdatum passerat kan det finnas platser kvar på våra resor/aktiviteter, är du intresserad, ring!

Tänk på dina medresenärer använd inte starka parfymer.

Hemlig trädgårdsresa till Halland

Resa 1: Torsdagen den 8 juni

Resa 2: Tisdagen den 13 juni

Avresa 08.30 Tjörns Sparbank, Kållekärr, 08.35 Häggvalle damm hlp,
08.40 St1 tappen, Almön, 08.50 Nösnäsgymnasiet, inne på skolans område.
Önskas upphämtning Bäckevik-Skärhamn-Kållekärr, tala om det vid anmälan.

Vi åker till Halland och besöker flera fina trädgårdar.

Efter lunch åker vi till en plantskola för lite shopping.

Efter en lång dag lutar vi oss tillbaka i bussen och är hemma på Tjörn
ca klockan 20.00.

I resan ingår:

Bussfika med fralla
Lunch inkl dryck, kaffe och kaka
Eftermiddagsfika med macka
Visningar

Anmälan senast den 28 maj till Christina 070 64 775 64 eller 0303 846 23

Pris: 650 kr per person. Betalning senast den 2 juni till bankkonto.

Dagsresa till
Trädgårdar i Østfold och Vestfold

Resa 1: Tisdagen den 4 juli.

Resa 2: Tisdagen den 18 juli

Nu gör vi om samma resa som vår hemliga resa till Norge 2015.
Den här gången tittar vi in i nya trädgårdar.

Vi åker genom Bohuslän mot Norge och stannar till vid Rasta Tanum för kaffe och dubbelfralla

Dagens första trädgård blir hemma hos Elsa Dannevig som bor på en höjd med fantastisk utsikt över Halden. Elsas trädgård har tidigare fått priset ”Årets Hage” och den är väl värt ett besök.

Vi kör vidare och tar färjan vid Moss – Horten (30 min) under överfarten kan den som vill köpa fika.

Väl i Horten går färden vidare hem till Jørgen Fon, han har förvandlat sin stora gräsmatta till en spännande trädgård utöver det vanliga, här sätter fantasin inga gränser. Hos Jørgen finns det olika trädgårdsrum, dammar och annat kul. Vi passar på att ta bussfika o fralla här i Jørgens trädgård. Om tid finns går färden vidare till E.K Plantesalg i Sandefjord, för shopping.

Vårt sista trädgårdsbesök för dagen blir hemma hos Inger och Sigmund Jorddal och deras vackra trädgård med utsikt över Skagerak. Här har de förvandlat kala berg till blomstrande perennrabatter och dammar.

Nu tar vi oss ner till Sandefjords centrum där väntar Color Line som ska ta oss till Strömstad. Under den 2,5 timmars långa överfarten njuter vi av den fina middagsbuffén inkl dryck, kaffe och efterätt. Den här buffén blev mycket uppskattad vid förra resan. Efter maten kan du handla i Taxfree eller bara sitta ner och vila efter en lång dag.

Åter till Tjörn ca klockan 21.30.

Pris: 800 kr/person, inkl förmiddag- och eftermiddagskaffe, middagsbuffé med dryck och kaffe.

Anmälan senast den 20 juni till Christina 070 64 775 64 eller 0303 846 23

Betalning senast den 30 juni till Bankkonto.

Avresa 07.00 Tjörns Sparbank, Kållekärr, 07.05 Häggvalle damm hlp,
07.10 St1 tappen, Almön, 07.25 Nösnäsgymnasiet, inne på skolans område. Önskas upphämtning Bäckevik-Skärhamn-Kållekärr, tala om det vid anmälan.

Resa till Norge - Rosornas stad Molde, Ålesund, Trollstigen och Atlanterhavsvegen

Resa 1:
Söndag 9 juli – onsdag 12 juli, 4 dagar. Ca 20 platser kvar

Resa 2:
Lördag 12 augusti – tisdag 15 augusti, 4 dagar. Fulltecknad, väntelista finns.

Norge har mycket att erbjuda sina besökare, men få kanske känner till att landskapet Möre og Romsdal som omfattar Atlantsträckan runt landets nordvästra hörn, är en riktig höjdare i flera bemärkelser. Här lägger golfströmmen sin grund för ett behagligt klimat med prunkande och frodig grönska. Naturen bjuder på härliga kontraster med sin tätbefolkade kustremsa, som övergår i stilla och idylliska vikar och fjordarmar och som fond till det hela, en mäktig orörd fjällnatur med snöklädda fjälltoppar.

I detta område välkomnar också några av landets största sevärdheter sina besökare. Jugendstaden Ålesund som ibland kallas ”Norges Venedig”, rosornas stad Molde, Sjöfartstaden Kristiansund, de imponerande väganläggningarna Trollstigen och Atlanterhavsvegen, samt landets nya och kanske mest spektakulära sevärdhet, turen i gruvorna i Bergtatt i Nås

Resan inramas med en naturskön och omväxlande färd genom två av Norges vackraste och mest kända dalar Gudbrandsdalen och Romsdalen

VÄLKOMMEN!

Nordia Buss och Tjörns Trädgårdsförening

Dag 1

Vi åker genom Bohuslän och över Svinesundsbron in i Norge. Vi stannar vid Rasta Svinesund för kaffe och dubbelfralla. Därefter fortsätter vi genom Østfold, Oslo och utmed Norges största insjö, den 11 mil långa sjön Mjösa.
Kort stopp vid Marché, Espa.

Färden går genom Lillehammer, in i Gudbrandsdalen och dess karakteristiska natur med långa dalsidor där lantgårdar bildar ett lapptäcke i landskapet.
Vårt nästa stopp blir på ett trevligt lunchställe, lunch inkl dryck och kaffe

Vi kör vidare genom Romsdalen, som många anser är en av de allra vackraste dalgångarna i landet. Här, i älven Raumas dalgång, tornar fjällen upp sig mer och mer runt oss och ju trängre dalen blir desto mer omges vi av brusande vattenfall, så småningom även av fjällformationen Trolltindane med den världskända Trollveggen, som är bergsklättrarnas och fallskärms-hopparnas ”Mekka”.
Här tar vi busskaffe med tilltugg.

Vi åker vidare mot Ålesund och vårt hotell Quality Hotel Waterfront, vi bor i dubbelrum med dusch/WC. (1 natt)

Dag 2

Frukost på hotellet.

Vi startar dagen med en stadsrundtur med lokalguide, turen omfattar även ett besök på Atlanterhavsparken med sitt stora akvarium (3 tim).

Lunch inkl. dryck, kaffe och kaka på Restaurang Fjellstua med vidsträckt panoramautsikt.

Vi kör vidare genom det vackra landskapet och kommer fram till Trollstigens utsiktsplats, här finns tillfälle för fika innan vi fortsätter ned genom detta världsberömda vägparti, som är en av Norges största och mest besökta turistattraktioner.

Vi kommer ner till Romsdalen och kör via Åndalsnes och färjan Åfarnes- Sølsnes (15 min).
Nu kommer vi till Molde och vårt hotell Quality Hotell Alexandra, vi bor i dubbelrum med dusch/WC. (2 nätter)

Dag 3

Frukost på hotellet.

Vi åker ifrån Molde via Krifast och Frei till Kristiansund där vi möter vår lokalguide för en stadsrundtur (1,5 tim). Staden är uppbyggd på tre öar och vi får även ta del av dess historia.

Vi färdas genom Atlanterhavstunneln och över Atlanterhavsvegen, berömt för sin speciella arkitektur längst ut i kustbandet mot Hustadvika.

Picknicklunch och fotostopp på Atlanterhavsvegens utsiktsplats.

Vi kör vidare och kommer fram till resans kanske allra största attraktion, Kalkgruvan Bergtatt i Nås. Här har det brutits kalk i över 60 år, gruvan är en av de allra största i sitt slag med 45 km gruvgångar fördelat på 11 våningar. Vi kör med bussen en bit in i fjället och möts av en overklig miljö med upplysta salar och underjordiska sjöar. Här stiger vi ombord på en båt som för oss vidare in genom en effektbelyst vattenlabyrint till unika gallerier som är upplysta med bl.a. kristallkronor. Har vi tid, kör vi även till fjällets topp och beundrar utsikten (2 tim).

Åter till Molde där får vi en rundtur och besöker bland annat Varden med Moldepanoramat över fjord och fjäll.

Åter till vårt hotell Quality Hotell Alexandra.

Dag 4

Frukost på hotellet.

Nu är det dags att lämna Molde för den här gången. Vi tar färjan över från Sölsnes till Åfarnes (15min).

Färden går vidare upp genom Romsdalen, kort paus i Dombås.

Sinclair Kro i Kvam stannar vi till för en lunchbuffé inkl. dryck och kaffe.

Vi åker vidare ner genom Gudbrandsdalen, Lillehammer och vi tar en kort paus vid Nebbens Kro.

Rasta i Svinesund väntar kaffe och räksmörgås.

Åter till Tjörn ca klockan 22.30.

Pris: 5.395 kronor per person. Enkelrumstillägg 825 kronor.

Som vanligt får ni en flaska vatten på bussen.

Avresa 07.00 Tjörns Sparbank, Kållekärr, 07.05 Häggvalle damm hlp, 07.10 St1 tappen Almön, 07.20 Statoil Stenungsund.
Önskas påstigning på sträckan Rönnäng-Skärhamn-Kållekärr, tala om det vid anmälan.

Anmälan och betalning senast
den 8 juni för resa 1 och
den 7 juli för resa 2

Anmälan till Christina 070 64 775 64 eller 0303 846 23

Nordia Buss sänder faktura till dig.

4-dagars buss/båtresa till

Tallinn Estland, Växtmarknad i Türi

Onsdag 17 maj till lördag 20 maj.
Vi åker till vårt grannland Estland där vi tillbringar två härliga dagar.

Vi får en dag i Tallinn med en guidad rundtur av lokalguide och ett besök på Botaniska trädgården.

Vi åker även till den stora växtmarknaden i Türi där du kan strosa omkring bland växter, blommor och hantverk i en gammaldags genuin marknadsmiljö. En omväxlande resa som ger upplevelser att minnas och avkopplande dagar tillsammans med oss.

Välkomna!

Nordia Buss och Tjörns Trädgårdsförening

Avresa08.00 Tjörns Sparbank, Kållekärr, 08.05 Häggvalle damm,

08.10 St1 tappen Almön, 08.20 Statoil Stenungsund

Dag 1 onsdag

Vi lämnar Tjörn och tar vårt första stopp vid Rasta Götene där vi får kaffe och dubbelfralla ost/skinka.

På restaurang Svalan i Örebro äter vi lunch inkl. dryck, kaffe och kaka. Från Stockholm tar vi färjan Tallinks Baltic Queen med inkvartering i
A-hytter utsides med dusch/WC
.

Båten kryssar sakta genom Stockholms vackra skärgård och ut mot öppet hav. Ombord på båten får vi middagsbuffé inkl. vatten, öl, vin och kaffe.

Dag 2 torsdag

Frukost ombord på båten innan vi går iland för en rundtur med lokalguide i Tallinn, inkluderar. besök i Tallins Botaniska Trädgård (3,5 tim).

På Restaurang Leib Resto ja Aed, Tallinn äter vi lunch inkl. dryck och kaffe.

Därefter fri tid till shopping och egna strövtåg i Gamla Stan (ca 1.5 tim)

Inkvartering på hotell i Tallin eller Pernu i dubbelrum med dusch/WC.

Middag på hotellet inkl. 1 vatten alt 1 öl alt 1 glas vin och kaffe.

Dag 3 fredag

Frukost på hotellet

Vi besöker den stora växtmarknaden i Türi som för övrigt firar 40 år i år
(5 tim). Det här är en utomhusmarknad i gammaldags stil, där blommor, växter och hantverk skapar en genuin känsla. Marknaden är vida känd för sitt stora utbud, här hittar du prisvärda växter så som pioner, rosor, klematis och fröer.

Marknaden ligger längs Kalevigatan. Trädgårdsfirmor, plantskolor och enskilda trädgårdsmästare som ställer ut på marknaden har många fina erbjudanden där alla trädgårdsentusiaster kan hitta någonting för sin trädgård.
Entré till marknaden ingår inte i priset, kontant betalning 2€.

Efter marknaden åker vi tillbaka till Tallinn för eventuell shopping på Nordre Centrum (1 tim).

Därefter ombordstigning på Tallinks Victoria, inkvartering i A-hytter utsides med dusch/WC

Middagsbuffé inkl. vatten, öl, vin och kaffe ombord.

Dag 4 lördag

Frukost ombord på båten innan vi går iland i Stockholm

Kort rundtur i Stockholm (1 tim).

På Restaurang Ågården i Arboga äter vi lunch inkl. dryck, kaffe och kaka. Paus på Rasta Rattugglan, Mariestad.

Åter till Tjörn ca klockan 20.00.

Trädgårdsamatörerna TABO är inbjudna till att delta på resan. De får anmäla sig till resan fr o m den 20 februari.

Pris: 3.975 kronor, enkelrumstillägg 1.050 kronor.

Anmälan senast den 12 april till Christina 070 64 775 64.

Sista betalningsdag 13 april, Nordia Buss skickar faktura.

Bra att tänka på

• Giltigt pass eller EU-ID kort
  • Kläder efter väder
  • Kontant betalning inträde till Växtmarknaden €2
  • Begränsad last per person då alla deltagare ska få möjlighet att handla lika mycket.
  • Ta gärna med dig staplingsbara backar att ställa dina växter i, så det blir lättare att hålla reda på lasten i bussens bagageutrymme. Vi vill helst inte ha småpåsar som åker runt.
  • Vi tar med spritpennor och etiketter så ni kan namna era växtinköp.

Helt otroligt, vi gjorde det igen!
Resan till Estland blev otroligt bra, så roligt, god mat och härliga resakamrater som gjorde resan.
Stort tack till Per Nordin på Nordia Buss, du är en klippa!