Resor/aktiviteter: Anmälan till våra resor är bindande. Vid återbud av dagsresor tar vi ut en avgift på 200 kronor.

Vill du veta om resan blir av gå in på vår hemsida eller
ring Christina 070 64 775 64.
Vi vet om endagarsresa blir av tidigast 2 veckor innan avresa och
för flerdagarsresa tidigast 5 veckor innan avresa.

Vi reserverar oss för smärre ändringar i resornas program.

Har du matallergi, tala om detta när du anmäler dig till resan.
Tänk på dina medresenärer använd inte starka parfymer.

Du måste vara medlem i Trädgårdsföreningen för att få åka med på våra resor och delta i våra kurser.

Har du anmält dig till en aktivitet och får förhinder, ring och avanmäl dig, vi har oftast kölista och det finns säkert någon som gärna tar din plats.

Avgiften skall vara betald en vecka innan kursdatum. Om inte avgiften är betald i tid tillfaller platsen annan person i kölistan.
Även om anmälningsdatum passerat kan det finnas platser kvar på våra resor/aktiviteter, är du intresserad, ring!

INSTÄLLD

Hemlig Trädgårdsresa

Tisdagen den 26 maj

Vid stort intresse har vi även möjlighet att göra en ny resa torsdagen
den 28 maj.

Gillar du överraskningar och vill ha lite spänning i vardagen, ta chansen att följa med oss på årets hemliga trädgårdsresa, där du inte vet i förväg vart du är på väg.

Ta på dig kläder efter väder och kliv på bussen – mer avslöjar vi inte!

Pris 850 kr/person

Åter till Tjörn ca klockan 21.00

Anmälan
Ring efter klockan 18.00 senast den 4 maj till Christina 070 64 775 64, inte sms!

I resans pris ingår:

• En bussfika/picknick med kaffe och dubbelfralla ost/skinka
  • Lunch inkl. måltidsdryck, kaffe och kaka
  • Eftermiddagskaffe med dubbelfralla ost/skinka
  • En flaska vatten på bussen
  • Och trevlig gemenskap!

Bra att känna till, det finns goda möjligheter till inköp av växter utefter resans väg!

Som det ser ut nu (26/4) så åker vi till Vargaslätten

Vi reser till Vargaslätten

Tisdagen den 2 juni

Vid stort intresse kan vi även göra en resa torsdagen den 4 juni.

Avresa: 08.00 Kållekärr hlp, 08.05 Häggvalle damm hlp, 08.15 St1 tappen Myggenäs, 08.25 Nösnäsgymnasiet.

Åter till Tjörn ca klockan 18.00

Vi reser till Vargaslätten, som för första gången öppnas upp för allmänheten under våren 2020. Det kan vi inte missa!

Vargaslätten är en 16 hektar och lite av en mytomspunnen trädgård som är ett stort allkonstverk, bestående av en världsunik trädgård, arkitektur och design.Denna magiska plats ligger i Simlångsdalen, strax utanför Halmstad.

Trädgården skapades av Sigfrid Ericson, som var arkitekt i Göteborg, och han började anlägga sin oas 1917. Han lät uppföra de knuttimrade boningshusen i nationalromantisk stil och ritade trädgården, som var tänkt som ett sommarställe för honom och hans fru Ruth.

Vargaslätten är fullproppad med rhododendron, liljor, primula, barrträd, bräken, kallor och rara och exotiska arter. Utefter de stora dammarna slingrar sig stigar täckta med barr som leder till olika trädgårdsrum.

Vid ankomsten får vi ett föredrag om Sigfrid Ericson och Vargaslätten, under tiden får vi kaffe och fralla (30 min).

Därefter får vi en guidad tur i trädgården (1,5 tim) och möjlighet att besöka storstugan som inrymmer en utställning om Sigfrid Ericson.

Vid besöket här får du även boken om Vargaslätten, skriven av Jan Jörnmark.

Vi besöker Gerbianska Trädgården där Gerben Tjeerdsma driver sin plantskola.

Gerbianska Trädgården flyttade från Råda säteri hösten 2019 och ligger idag i anknytning till Vargaslätten.

Vi äter lunchbuffé inkl dryck, kaffe och kaka på Tallhöjden Hotell & Restaurant.

Pris 975 kr/person inklusive bok, vid avbokning efter den 24 maj återbetalas 625 kr

Pris 1800 kr/par inklusive en bok, vid avbokning efter den 24 maj återbetalas 1100 kr.

Betalas senast 20 maj till konto som du får vid anmälan.

Du får en flaska vatten på bussen.

Anmälan efter kl 18, senast 20 april till Christina 070 64 775 64 (inte sms)

OBS! Tyvärr är det svårt att besöka trädgården på Vargaslätten om du har rullator eller rullstol.

Flerdagarsresa till Bergen

Vi planerar en resa till Bergen i Norge

Vi återkommer med information om resan här på hemsidan samt sänder mail eller brev till alla medlemmar.

OBS! Anmäl er INTE innan ni får mer information om resan.

Trädgårdsamatörerna Bohuslän/Dal STA
erbjuder er som är medlemmar i Tjörns Trädgårdsförening att delta i nedanstående resor.
OBS! Elise Mauritzson svarar på frågor om dessa resor!

OBS inställt pga risker med Coronaspridning

Resa med Trädgårdsamatörerna till Blekinge

torsdag 21-23 maj

Avresa från Bohusläns museum 08:00

Vårt första stopp blir Cramers blommor i Hillared. De har katalog på nätet, så förbeställ gärna, om det är något speciellt du är intresserad av.
I Småland besöker vi två trädgårdar. Först stannar vi hos Jeanette van Setten i Forsheda. En engelskinspirerad trädgård med flera olika rum. Här finns stora perennrabatter men även woodland och surjordspartier. Färg och form är viktigt här.
Vi fortsätter till Vittaryd och Bengt Tonviks trädgård. I denna Smålands stenrikaste trädgård finns bl.a.rhododendron, cypripedium och magnolior.
Som avslutning på dagen tar vi en sväng in i Skåne till Bromölla och till Erik och Birgitta Anderssons trädgård. Runt ett kulturminnesmärkt hus finns sju grönskande trädgårdsrum formade av stenpartier och vatten. Viktigt för dem är att ha en trädgård att njuta av året runt.

Vi övernattar på First Hotel Carlshamn i två nätter.
Fredagen inleds med ett besök i Ulf Sills trädgård i Mörrum. Det är en riktig vårträdgård. Ulf var ju hos oss och höll föredrag i våras. Han har säkert en hel del trevliga vårväxter till försäljning.
Från Mörrum åker vi till Plantriket i Johannishus. En plantskola med ett stort och varierat utbud. Nästa stopp blir hos Per Åke Foglert i Backaryd. En trädgård med bl.a. lövängsstruktur.
Som avslutning på dagen åker vi till Bräkne-Hoby, där vi skall besöka två trädgårdar. Vi börjar hos Gullevi Petersson. En ung trädgård men där ägarna har tagit med sig älsklingsväxter från sin tidigare trädgård. En samlarträdgård där växt och färgkombinationer är viktiga.
Några minuter bort ligger dagens sista trädgård som ägs av Ulla och Åke Persson. Ulla älskar att dra upp plantor från frö och Åke är förtjust i stenpartiväxter och han odlar mycket i tufatråg.

På lördag morgon vänder vi hemåt upp genom Småland igen. Första trädgården ligger i Gemla. Den ägs av ordföranden i STASS, Bengt Gustavsson. Från Gemla åker vi vidare till Bernt och Harriet Gustavsson strax utanför Värnamo. En sluttningsträdgård med bl.a. shortia, arisema och trillium.

Resans sista trädgård finns i Skillingaryd. Den ägs av Susanne Smedberg. En inspirationsträdgård med många rum. Hon skriver om trädgården i sin blogg (susannesblommor.blog).

Vi åker sedan över Jönköping och Falköping och chauffören stannar på lämpligt ställe för middag.

Pris: 2850kr vid minst 30 deltagare, 2650kr vid minst 40 deltagare. Enkelrumstillägg 500kr.

Följande ingår i resans pris: Buss, 2 nätter i dubbelrum med frukost,
2 trerätters middagar, korvlunch med dryck ena dagen, lunchlåda att ta med från hotellet den andra och entréer till trädgårdarna.

Tillkommande kostnader: lunch första dagen (ta med matsäck hemifrån) och middag sista dagen.

Sista anmälningsdag 10 april. Anmälan görs direkt till Resemakar’n,
Tel 0521-69535, E-post: info@resemakarn.nu
Glöm inte bort att ange din mejladress.

Frågor besvaras av Elise Mauritzson, lunna331@hotmail.com eller
Tel 0763 17 96 90
.

Växtmarknadsresa söndag 23 augusti

Avresa från Bohusläns Museum 08:00

I år är det Älvsborgs tur att arrangera de västsvenska kretsarnas gemensamma växtmarknad.

Den äger rum i Borås och håller på mellan 11:00 och 13:30.
Till de gemensamma växtmarknaderna brukar det komma riktigt många säljare från både när och fjärran.

Efter Växtmarknaden besöker vi två vackra trädgårdar, innan vi åker hemåt igen.

Priset för resan:300-350kr som betalas på bussen. Vi behöver vara minst 30 personer för att resan skall bli av.

Anmälan till Elise Mauritzson lunna331@hotmail.com eller
Tel 0763 17 96 90, 0304-377 46
, senast 28 maj.

Vill du vara med och sälja växter har du möjlighet att ta med tre-fyra backar på bussen.
Anmälan av säljare senast 1 augusti till
Per-Axel Bergquist Tel 033-25 66 41, peranita.bergquist@telia.com

Kostnad: 100kr för 4 meter och 50kr för varje ytterligare meter.

Resor  som vi gjort under 2019

Helleborusfestivalen i Skælskør, Danmark, 2 dagarsresa

fredagen 15 – 16 mars

Avresa 07.00 Kållekärr, 07.15 St1 tappen Myggenäs, 07.25 Circle K Stenungsund

Vi reser till Lolland och Sjælland i södra Danmark för att möt våren och den tidiga vårblomningen.
Vi besöker Peter Hansens Have på Lolland.

På Sjælland gör vi ett besök på Gartneriet Spiren och deras Helleborusfestival.

En resa som bjuder på fägring efter en mörk vinter här hemma.

Dag 1 fredag

Vi åker mot anrika Kvibille Gästgivaregård, sätter oss till bords för att njuta av kaffe, smörgås med ost/skinka. Mätta och belåtna sätter vi oss i bussen igen för fortsatt färd mot vårt första resmål.

Vi åker ner till Lolland och Nakskov där vi besöker Peter Hansen Have, som är en visningsträdgård, botanisk trädgård och en plantskola. Peter Hansens Have ligger på en yta av 5,5 ha. Vi kan förvänta oss att tusentals krokus, andra lökväxter, helleborus och cyklamen blommar.

I planskolan finns många olika sorter av t.ex. japansk lönn, magnolia, rhododendron, helleborus, snödroppar och hosta till förmånliga priser, mycket är till halva priset än normalt.

Vi slår oss ner i trädgården för att äta en picknicklunch. (2.5 tim)

Övernattning i Maribo på Millings Hotel Søpark, del i dubbelrum, dusch/WC.

Middag på hotellet inklusive 1 vatten eller 1 öl eller 1 glas vin, samt kaffe.

Dag 2 lördag

Frukost på hotellet.

Vi åker till Skælskør, som ligger på Sjælland och Gartneriet Spiren där vi besöker Helleborusfestivalen (3 tim). Pilflätningsgruppen Lille Egede Flettekreds är med på festivalen som en arbetande verkstad. Du har möjlighet att prova dina egna färdigheter, samt att få goda råd på vägen. Föredragshållare på årets festival är Peter Bonde Poulsen som är slottsträdgårdsmästare på Egeskov slot. Han berättar om Livets gang på Egeskov (danska).

För den som önskar något att äta under sin vistelse på festivalen, finns det enklare förtäring samt läsk/öl/vin att köpa. Ingår inte i resan pris.

Färden går vidare mot Helsingør och Gl Humlebæk Kro med anor från år 1740. Det är en genuint gammal dansk kro med mysig inredning och god mat. Här äter vi en god lunch inklusive alkoholfri dryck

Vi tar oss tillbaka till svensk mark med färjan Scandlines Helsingør-Helsingborg (20 min).

Vi stannar vid Björkäng Vägkrog för kaffe, dubbelfralla med ost/skinka.

Åter till Tjörn ca 21.30

Pris: 2650 kr per person, enkelrumstillägg 350 kr

Du får en flaska mineralvatten på bussen!

Anmälan senast den 15 februari till Christina 070 64 775 64,

gärna efter klockan 18.

Har sista anmälningsdatumet passerat och du vill åka med, tveka inte!

Ring, vi kan ha fått återbud.

Trädgårdsamatörerna i Bohuslän och Dalsland är välkomna att delta på resan.

www.gartnerietspiren.dk
www.pileforeningen.dk/lille-egede-flettekreds
www.peterhansens-have.dk

www.gamlehumlebaekkro.dk

www.millinghotels.dk/hoteller/milling-hotel-soepark/

Dagsresa till Helsingborg

Tisdagen den 28 maj

Avresa, 07.00 Kållekärr, 07.05 Häggvalle damm hlp. 07.15 St 1 tappen Almön, 07.25 Nösnäs gymnasium.

En dag med ett slott, trädgårdar och tomater i mängder!

Vi åker söder ut och stannar till vid Kvibille Gästgivaregård där vi sätter oss till bords för kaffe och ostsmörgåsar. Här på Gästgivaregården finns det möjligheter att inhandla goda Kvibilleostar i den fina Ostboden.

Vi tar oss vidare till Sofiero Slott och får en guidad tur i slottet och rhododendronparken (45 min). Efter guidningen finns det tid att gå runt i parken på egen hand (ca 1,5 tim). Vår lunch inkl isvatten, kaffe och kaka serveras i Café Glasverandan, Sofiero Slott.

Nu tar vi oss vidare till Fredriksdals Trädgårdar för rundvandring på egen hand (1 tim). Här finns mycket att se på, såsom engelska parken, franska parken, botaniska parken, köksträdgården och nyttoväxtträdgården. Här finns också mycket annat att uppleva, vi rekommenderar dig att du följer länken ovan för att titta efter vad just du vill se här på Fredriksdal museer och trädgårdar.

Vårt sista besöksmål för dagen är Tomatens Hus i Vallåkra. Här odlas det ca 50 sorter av både tomat och chili. Alla tomater, gurkor, paprikor, chilifrukter och kryddor som säljs i butiken är KRAV-odlat i egna växthus, odlingsytan är på 8000 m2. All bekämpning av skadedjur sker på biologisk väg. Pollinering av tomaterna görs med hjälp av humlor som finns i växthuset. ww.tomatenshus.se

På hemvägen stannar vi till vid Rasta Hallandsåsen för kaffe och dubbelfralla med ost/skinka.

Åter till Tjörn kl 22.00

Pris: 1125 kr/person

Du får en flaska mineralvatten ombord på bussen.

Anmälan senast den 19 maj till Christina 070 64 775 64.

Vid stort intresse har vi möjlighet att sätta in en extra bussresa den 4 juni.

Betalning till konto, kontonummer får du vid anmälan.

Bra att tänka på

* Kläder efter väder.

* Dagen är lång och det kan vara bra om du tar med dig ett mellanmål då tiden mellan måltiderna på eftermiddagen är lite lång.

Resa till Danmark med Trädgårdsamatörerna
tisdag 4 juni - torsdag 6 juni
Vi besöker växtmarknaden i Kolding, plantskolor och privata trädgårdar.

Tisdag 4/6 07:00 avresa från Uddevalla museum.
Det finns möjlighet att stiga på bussen i Ljungskile, Stenungsund (Munkeröd), andra hållplatser utefter E6 och på Stena lines Danmarksterminal.
Vi åker med Stena Line till Fredrikshamn och därifrån direkt ner till Rhododendron Haven i Törring. Vi hinner också med en privat trädgård, Trilliumhaven i Grindsted.
Första natten bor vi på Hotel Scandic i Kolding, där vi äter middag.

Onsdag 5/6 Efter frukost ger vi oss iväg till växtmarknaden Geografisk Have.
På eftermiddagen åker vi vidare till Hotel Söpark i Maribo. Under resan dit besöker vi en privat trädgård.

Torsdag 6/6 Vi börjar dagen med att åka ut till Nakskov och Peter Hansens Have. En jättestor besöksträdgård, som också är en botanisk trädgård och plantskola.
Efter detta besök bär det av hemåt. På vägen upp över Sjaelland besöker vi en eller två privata trädgårdar. Vi åker med färjan Helsingör-Helsingborg.

Detta ingår i priset:
Buss, vägskatter, färjor, 2 nätter med del i dubbelrum, 2 frukostar,
2 middagar, 1 brunch på färjan till Fredrikshamn, och en korvlunch sista dagen.
Detta ingår INTE:
Lunch första dagen, tag med matsäck hemifrån.
Lunch dag 2. Det finns lättare förtäring att köpa på växtmarknaden.
Middag sista dagen. Vi stannar vid lämplig vägkrog i Sverige på hemvägen.
Entré till växtmarknaden. Förra året var priset 75 DKR för vuxna och för pensionärer 55 DKR .
Jag samlar också in ca 125 DKR på bussen för inträde till besöksträdgårdarna.

Pris: 3550:-/ person vid minst 30 deltagare
          3250:-/ person vid minst 40 deltagare
Enkelrumstillägg 750:-
Vi behöver vara minst 30 deltagare för att resan skall bli av.
Sista anmälningsdag 15/4. Anmälan görs direkt till
Resemakar’n, telefon: 0521-695 35. E-post info@resemakarn.nu

Tänk på att ta med kontanter! Växla i Sverige. Det går inte att växla på färjan.
Rhododendron Haven tar inte kort och det gör inte heller de allra flesta försäljarna på växtmarknaden. Svensk swish fungerar inte i Danmark.

Ta med passet! Eventuella frågor besvaras av: Elise Mauritzson, lunna331@hotmail.com eller 0763179690, 0304-377 46
Medlemmar i Tjörns Trädgårdsförening inbjuds att följa med på denna resa.

Resa till Öland – 3 dagar

Söndagen den 11 - 13 augusti

Avresa: 07.00 Kållekärr, 07.05 Häggvalle damm hlp, 07.15 St 1 tappen Almön, 07.30 Circle K Stenungsund.

Dag 1 söndag

Vi reser österut till vår vackra Sommarö Öland. På vägen dit gör vi ett uppehåll vid Hestraviken Hotell & Restaurang för kaffe och en dubbelfralla med ost/skinka.

Vi når vårt mål Öland vid lunchtid och sätter oss till bords vid Stora Rör Hamnkrog. Här får vi lunch inklusive dryck, kaffe och kaka.

Mätta och belåtna åker vi vidare till Sollidens slottspark, där vi på egen hand vandrar runt i parken bland vackra blomsterrabatter och formklippta häckar
(1,5 tim).

På eftermiddagen kommer vi till sommarstaden Borgholm och vårt hotell.

Vi bor i dubbelrum med dusch/wc på Strand Hotel.
Här på hotellet äter vi en 2-rätters middag inklusive vatten/läsk eller 1 öl eller ett glas vin samt kaffe.

Dag 2 måndag

Frukost på hotellet.

Vi ger oss ut på en heldagstur med lokalguide för att se mer av ön. Vi gör en rundtur i Borgholm samt åker till Norra Öland.Böda Fiskrökeri & Restaurang äter vi dagens lunch inklusive dryck, kaffe och kaka.

När vi kommer tillbaka till Borgholm och vårt hotell finns det tid för egna strövtåg i Borgholm innan kvällens middag.

Vi blir serverade en 2-rätters middag inklusive vatten/läsk eller 1 öl eller ett glas vin samt kaffe.

Dag 3 tisdag

Frukost på hotellet.

Vi gör en halvdagstur med lokalguide till Södra Öland med bland annat Alvaret och Långe Jan. På Capellagården i Vickelby gör vi ett stopp för kaffe och smörgås. Därefter en visning av guide (totalt ca 1,5 tim).

Innan vi lämnar Öland för den här gången stannar vi till vid Paradisverkstaden

i Färjestaden. Här säljs keramik i vackra former och sköna färger (45 min).

I Värnamo stannar vi till vid Apladalens Kaffestuga för middag inklusive alkoholfri dryck och kaffe.

Pris: 4175 kronor per person.

Enkelrumstillägg: 850 kronor.

Betalning senast 12 juli. Nordia Buss sänder faktura.

Du får en flaska mineralvatten på bussen.

Anmälan senast den 30 juni till Christina 070 64 775 64, gärna efter kl 18

Smålandsjul på Huseby

Torsdagen den 14 november - fulltecknad

Avresa: 08.00 Kållekärr, 08.05 Häggvalle damm, 08.15 St1 tappen Myggenäs, 08.25 Nösnäsgymnasiet.

Följ med oss på en stämningsfull julmarknadsresa till Småland!

Möt ett unikt och genuint hantverkskunnande, handla läckerheter av landets bästa småskaliga mathantverkare på Nordens största julmässa, Smålandsjul på Huseby. Inte mindre än 170 olika utställare – skickliga slöjdare, designers och spännande gårdsföretag med egentillverkade delikatesser – deltar i elva olika lokaler. Varje kväll tänds 500 marschaller och 200 julgranar som sprider en fantastisk och magisk stämning.

Vi åker mot Småland och stannar till vid Köksträdgården i Lockryd för kaffe och dubbelfralla med ost/skinka. Färden går vidare mot vårt resmål ”Smålandsjul på Huseby” där besöket även innefattas av ett julbord inklusive dryck och kaffe samt entré till slottet. (4 tim)

På hemvägen stannar vi vid Kvibille Gästgivaregård för kaffe och smörgås. Här finns även tillfälle för att inhandla ost i Ostboden.

Varmt välkomna att tillbringa en dag med oss!

Åter till Tjörn ca 22.00.

Pris: 975 kronor/person. Du får en flaska vatten på bussen.

Anmälan senast 29 oktober till
Christina 070 64 775 64
, gärna efter klockan 18.

Resans pris betalas in till bankkonto senast den 1 november.

Resa nummer 2 till Smålandsjul på Huseby
fredagen den 15 november

Resan blir av, och det finns plats för fler deltagare. Programmet är likadant som ovanstående.

Går du i tankarna om att vilja följa med till denna stämningsfulla julmarknad med bla. ett julbord därtill. Då är du varmt välkommen att anmäla dig för att göra oss sällskap denna dag.

Tidigare resor och program finner du under fliken Gamla program