Resor/aktiviteter: Anmälan till våra resor är bindande. Vid återbud av dagsresor tar vi ut en avgift på 200 kronor.

Vill du veta om resan blir av gå in på vår hemsida eller
ring Christina 070 64 775 64.
Vi vet om endagarsresa blir av tidigast 2 veckor innan avresa och
för flerdagarsresa tidigast 5 veckor innan avresa.

Vi reserverar oss för smärre ändringar i resornas program.

Har du matallergi, tala om detta när du anmäler dig till resan.
Tänk på dina medresenärer använd inte starka parfymer.

Du måste vara medlem i Trädgårdsföreningen för att få åka med på våra resor och delta i våra kurser.

Har du anmält dig till en aktivitet och får förhinder, ring och avanmäl dig, vi har oftast kölista och det finns säkert någon som gärna tar din plats.

Avgiften skall vara betald innan kursdatum. Om inte avgiften är betald i tid tillfaller platsen annan person i kölistan.
Även om anmälningsdatum passerat kan det finnas platser kvar på våra resor/aktiviteter, är du intresserad, ring!

Resor som vi genomfört våren 2018

Trädgårdsresa till Danmark

Söndagen den 3 – 5 juni

Avresa

06.00 Kållekärr

06.15 St1 tappen, Myggenäs

06.25 Circle K, Stenungsund

Kungälv och Göteborg om vi får resande från dessa områden.

Vi åker till vårt vackra grannland i väst för tre dagar med fina trädgårds-upplevelser. En resa med två privatträdgårdar, två plantskolor och två växtmarknader

Just i år är det möjligt att genomföra en 3-dagarsresa och få med både Bangsbo Blomsterfestival och den stora växtmarknaden i Kolding, det vill vi inte missa!

Resan innehåller många möjligheter till inköp av växter, och du som bara vill titta och uppleva fina trädgårdar har lika stort utbyte av våra besöksmål.

Dag1

Vi åker till Göteborg och tar Stena Jutlandica till Fredrikshamn, vi äter en frukostbuffé ombord. Väl framme i Fredrikshamn åker vi till Bangsbo Blomsterfestival, 3 tim (inträde 40 DKK ingår inte i resans pris). Här har föreningen varit förut och det är en mysig blomstermarknad med stort utbud som lockar till inköp. Att vandra i den botaniska trädgården eller i parken är minst lika härligt. Lättare förtäring finns att köpa inne på området

Vi stannar till för att titta in i en privatträdgård i Aabybro som är 7500 m² stor, den är allsidig med många rum som innehåller olika träd och buskar som är uppstammade och formklippta.

Vi bor i Viborg på Best Western Golf hotell, i dubbelrum med dusch/wc.

På hotellet äter vi middag inkl. 1 vatten, öl eller glas vin och kaffe p.p.

Dag 2

Frukost på hotellet

Vi besöker Heides Planteskole som har mycket fint att titta på bland annat en utställningsträdgård med ca 400 sorters syrener, 1,45 tim.
Røgind Kro i Ringkøbing äter vi lunch inkl alkoholfri dryck och kaffe.

Vi åker även till Enemærkets Hostahave för inköp och tittar in i deras besöksträdgård, 1,45 tim.

En privatträdgård i Silkeborg hinner vi också med innan vi åker tillbaka till hotellet.

Åter till vårt hotell i Viborg på Best Western Golf hotell, inkvartering enligt ovan.

Middag på hotellet inkl 1 vatten, öl eller glas vin och kaffe p.p.

Dag 3

Frukost på hotellet. Avresa från hotellet.

Dagens stora besöksmål är i Kolding och den fina Geografisk Have med deras stora växtmarknad, 4 tim. (inträde ingår inte i resan vuxen 75 DKK, pensionär 55 DKK). Här finns mycket fint att fynda.

En växtauktion börjar klockan 11. Café och restaurang finns på området.

Vi tar vägen över Stora Bältbron.

På Korporalskroen i Karlslunde äter vi middag inkl alkoholfri dryck och kaffe.

Paus på Björkäng Vägkrog i Himle.

Åter till Tjörn ca 22.00.

Bagageutrymmet disponeras broderligt. Tänk på att du ska ha något att packa dina växter i. För att underlätta avlastningen vid hemkomst, har vi endast tre hållplatser för den här resan.

Tänk på, kläder efter väder, kontant betalning inne på växtmarknaderna, några säljare tar kort men inte alla.
Viktigt: Ta med dig giltigt pass eller ID kort.

Resans pris: 4250 kronor per person.  Enkelrumstillägg 700 kronor.

På bussen betalar ni 100 DKK per person för inträden till de övriga trädgårdarna som vi besöker under resan. Du får en flaska vatten på bussen.

Anmälan senast 26 april till Christina 070 64 775 64, efter klockan 19.00.

Vid anmälan ska namn, ålder och mobilnummer anges. Meddela matallergi vid anmälan.
Vi har nöjet att göra resan tillsammans med Trädgårdsamatörerna Bohuslän-Dal. De får anmäla sig till resan fr o m 20 februari.

Sista betalningsdagen den 4 maj, faktura skickas från Nordia Buss.

www.bangsboblomsterfestival.dk

www.heidesplantskole.dk

www.enemaerkets-hostahave.dk

www.geografiskhave.dk

Norway à la carte
  • Resan blir av
  • Det är +30 personer har anmält sig, det finns platser kvar och du kan anmäla dig även om sista anmälningdatum är passerad
  • Fakturan är på väg

Norway à la carte

En resa över Telemark till Stavanger, Rogaland
och Nordsjövägen

Onsdagen den 8 – 11 augusti

Avresa: 07.00 Kållekärr, 07.05 Häggvalle damm, 07.10 St1 tappen, Myggenäs, 07.25 CircleK Stenungsund

Storstadens puls - ödemarkens tystnad, världshavens brus - fjordarnas stillhet, söderns “playor” - Nordens fjäll, kustlandskapets civilisation - inlandets historiska tradition. Allt detta finns på samma plats, i Norges sydvästra hörn. Här i landskapet Rogaland med oljehuvudstaden Stavanger finns denna för oss svenskar undangömda oas som erbjuder oss allt detta. Att vårt västra grannland har så mycket att erbjuda i olika former och skepnader är väl bekant, men att allt detta finns så nära oss är väl för de flesta tämligen okänt. Stavanger är en stor modern hamnstad med ett myllrande folkliv där näringsliv och turism blandas i en härlig röra, liksom gammal och ny bebyggelse.

Nordia Resor/Trädgårdsföreningen vill erbjuda dig en riktigt fin resa med många upplevelser.

Om du ger oss 4 dagar av din tid, så lovar vi att denna “Norway à la carte” resa blir ett minne för livet.

VÄLKOMNA!

Dag 1
Avresa från Tjörn
genom Bohuslän till Strömstad, där vi går ombord på Color Lines färja som ska ta oss på en färd genom den svenska och norska skärgården till Sandefjord i NorgeUnder den 2,5 tim långa resan passar vi på att äta en brunchbuffé ombord.

Färden går vidare genom Vestfold och snart åker vi genom Telemarks skiftande natur. Den sista biten kör vi utefter Nisservattnet.
Ankomst till Vrådal, där vi stannar en natt på Quality Straand Hotel som ligger med utsikt över sjön Nisser. Vi bor i dubbelrum med dusch/WC.

Middagsbuffé inkl vatten, öl eller 1 glas vin per person samt kaffe på hotellet.

Dag 2
Frukost på hotellet.

Avresa från Vrådal via Setesdalen och panoramavägen över Suleskar, Sirdal och den natursköna Hunnedalen.

Lättare lunch inkl. dryck och kaffe på Byrkjedalstunet Dirdal som förutom sin goda mat erbjuder oss en stunds shopping i sin välsorterade butik med tillhörande ljusstöperi.
Vi åker vidare mot Lauvvik och går ombord på Rødne Fjord Cruise för en 2,5 tim kryssning in i den majestätiska Lysefjorden där vi omges av storslagna fjäll som sträcker sig över 1000 m.ö.h. Från fartyget ser vi även den välkända “Preikestolen” vars lodräta klippa stupar 800 meter ner i fjorden, och extra spännande är det när fartyget för oss längst in i fjällklyftan ”Fantehålå”.Sista etappen kryssar vi vidare genom den idylliska skärgården till Stavanger.

Ankomst till Stavanger och inkvartering på Clarion Collection Skagen Brygge, i dubbelrum m. dusch/WC.
Tvårätters middag på Egons Resturant, inkl vatten, öl eller 1 glas vin per person samt kaffe.

Kanske passar det bra att ta en kvällspromenad längs kajen, eller i de gamla kvarteren alldeles bakom hotellet.

Dag 3
Frukost på hotellet

Efter frukosten möter vi vår lokalguide för en stadsrundtur, som ska visa “sin” stad. Dagens höjdpunkt är utflykten till blomsterön Flor og Fjære (www.florogfjare.no) världens nordligaste tropiska trädgård. Varje år planteras ca 50 000 sommarblommor bland citrus, palmer, dammar och vita stränder. På denna vackra ö valde drottning Sonja att fira sin 70 årsdag. Båttur på 20 min till ön, rundvandring med guide.

Lunchbuffé inkl. dryck och kaffe. Vi tillbringar ca 4 timmar på ön.

Åter till Stavanger. Nu finns det tid för egna strövtåginnan middagen, som blir en enklare kvällsbuffé inklusive alkoholfri dryck. Maten står framdukad mellan klockan 18-21, äts individuellt och på valfri tid när det passar.

Dag 4

Frukost på hotellet.

Avresa från Stavanger, vi följer kusten söderut genom Sörlandets omväxlande fjäll- och fjordlandskap.

Kaffe och baguett på ett trevligt Café i Mandal, Norges sydligaste stad. Vi åker vidare och gör en kort paus i Tvedestrand som är en av Sörlandets riktiga pärlor.

Efter fyra fantastiska dagar är vi åter i Sandefjord där vi går ombord på Color Lines färja till Strömstad (2,5 timmar).

Vi äter en middagsbuffé inkl. dryck o kaffe ombord.

Hemkomst till Tjörn 21.30.

Pris: 6950 kronor per person. Enkelrumstillägg: 1025 kronor.

Bindande anmälan senast den 26 juni till Christina 070 64 775 64, gärna efter klockan 19.00

Nordia Buss skickar faktura.

Gotland
  • Resan blir av
  • Det är +38 personer som har anmält sig, vi har 4 rum kvar.
  • Fakturan är på väg

Äntligen kan vi presentera sommarens resa till
Rosornas ö.

Resa till Gotland 19- 23 augusti, 5 dagar

Dag 1. Söndag

Avresa från Tjörn.

Busskaffe med fralla serveras på en vacker rastplats.

På Eksjö Stadshotell äter vi lunch inklusive dryck, kaffe, kaka.

Destination Gotland Oskarshamn – Visby (2 tim 55 min)

Vi bor i dubbelrum med dusch/WC på Donners Hotell i Visby.

På Clarion Hotell Wisby äter vi en 2-rätters middag inklusive 1 vatten el. 1 öl el. 1 glas vin och kaffe.

Dag 2. Måndag

Frukost på hotellet

Utflykt till södra Gotland under ledning av lokalguide.

På Restaurang Majstregården vid Hoburgen äter vi lunch inklusive dryck, kaffe och kaka.

Åter till Donners Hotell i Visby.

Nu finns det lite tid för egna strövtåg eller vila innan kvällens middag.

Dag 3. Tisdag

Frukost på hotellet.

Utflykt till Lummelundagrottorna samt norra Gotland och Fårö under ledning av lokalguide.

Dagens lunch inklusive dryck, kaffe och kaka äter vi på Ebbas Mat & Kaffe i Sudersand, Fårö.

Åter till Donners Hotell, Visby.

Dag 4. Onsdag

Frukost på hotellet.

Vi åker ner till Klintehamn för att ta båten till Stora Karlsö, båtresan tar 20 minuter.

Rundvandring på Stora Karlsö med lokalguide (2.5 tim).

Lunch inklusive dryck, kaffe och kaka på Restaurangen Stora Karlsö.

Åter till Donners Hotell i Visby.

Nu finns det ca 3 timmar för egna strövtåg i Visby.

Dag 5. Torsdag

Avresa från hotellet.

Vi äter frukost ombord på Destination Gotland, Visby – Nynäshamn (3 tim 15 min).

Lunchbuffé inklusive dryck, kaffe och kaka på Restaurang Svalan i Örebro.

Kort paus vid Rasta i Götene.

Återkomst till Tjörn ca klockan 18.00.

Pris: 9.875 kr per person. Enkelrumstillägg 3.250 kr.

Sista betalningsdagen är den 20 juli, Nordia Buss skickar faktura.

Anmälan senast den 19 juli till Christina 070 64 775 64

Tre trädgårdar och en rosenkung
  • Kontant betalning på bussen
  • Fåtal platser kvar den 9/9
  • Mail med info skickas ut strax innan avresa

Tre trädgårdar och en rosenkung

Resorna görs 26 augusti, 9 september

Avresa 10.00 Kållekärr, 10.05 Häggvalledamm, 10.10 St1 tappen Myggenäs, 10.25 Nösnäs gymnasium (inne på skolområdet)

Vi gör en trädgårdsutflykt till tre trädgårdar som ligger i Högsbohöjd, Askim och Kullavik.

Första trädgården vi besöker är hemma hos Marta Ronyai. Här möts vi av en prunkande trädgård med rabatter som har ersatt blåbärsriset som en gång växte här, trädgården kallas för ”Martas rike”.

Nästa stopp tittar vi in i Camilla Danielsson trädgård i Askim. Vi känner igen henne sedan hon var hos oss och föreläste i höstas. Nu ska vi få uppleva hennes fina trädgård på plats. Här skapar färg, form och höjd trädgårdens struktur och vi möts av en ”kom-hem-rabatt” som hälsar oss välkomna.

Nu till dagens sista trädgård, här i Kullavik regerar rosenkungen Håkan Gidestrand  bland alla sina rosor med stora fyllda blommor, härlig doft och mjuka färgtoner. Här plockas rosor från april till december tack vare växthus och uterum.

Vi avrundar besöket med kaffe, smörgås och ”mammas kaka”.

Ta med egen picknickkorg till lunch.

Vi reser med en mindre buss som tar 15 personer vid varje resa.

Avgift 550 kronor per person

Anmälan till Christina 070 64 775 64, efter klockan 19.00, senast 14 dagar före varje resa.