Öppna trädgårdar

Vi är så glada att få visa upp 5 medlemmars trädgårdar i vår. Besök trädgårdarna och bli inspirerad att visa din trädgård! Scrolla ner så får du se vilka det är.

Det skulle vara trevligt om det blir fler trädgårdar att besöka, både stora och små, blommor, perenner, fruktodling, grönsaksodling, ja precis vad som helst.

Man behöver inte ha det helt perfekt, rensat och skyltat, det går bra att visa upp trädgården precis som den är. Då är det säkert många som känner igen sig.

Så kontakta någon i styrelsen så kommer vi överens om datum! Styrelsen

Öppna trädgårdar våren 2019

Öppen trädgård på Tjörn
Torsdagen den 16 maj 18-21 och
torsdagen den 30 maj 12-16

Irén Ögren Börjesson i Röstorp,
tel 0705 88 15 22 eller 0304 660603

Kuperad stor tomt med flera olika trädgårdsdelar och stor växtvariation.
Temat är sten och nygammalt. Målet är att med små resurser skapa en lättskött trädgård som är vacker under alla årstider. Här finns utöver alla perenner många olika träd, buskar, rosor samt nya favoriten ormbunkar. Dessutom Berras backe med ca 100 rhododendron. Överskottsplantor kan finnas till försäljning.

Vägbeskrivning: följ skyltar mot Röra Strand, ca 100 m efter skylten Röra Strand 2 km, tag vänster vid skylt Huseberg följ grusväg till ni kommer till Röstorp, ett vitt torp (den äldre fastigheten i området).

Öppen trädgård i Stenungsund

Lördagen den 15 juni klockan 11 - 15

Britt-Marie Fager, Ängskrassevägen 6, tel 073 816 08 17

Villaträdgård på ca 800 m² i ständig förändring. Tulpanträd, azurlönn Flamingo, buskpion, mullbärsbuske, damm med fiskar och näckros, hönshus, köksträdgård, persikoträd, blåregn i olika färger om de har överlevt, olika perenner, dagliljor och en hel del rosor.

Vägbeskrivning: Följ Ucklumsvägen 649 förbi Norums kyrka tag vänster in på Högenorumsvägen, förbi Kyrkenorumskolan sväng vänster i T kors uppför backe med plank på vänster sida, fjärde vägen till vänster rött timmerhus med rött plank.

Söndagen den 7 juli klockan 10 - 17

Anne-Marie Olsson,  Hjälmvik 214 Varekil, 0736 48 74 06

En blandad trädgård

Här finns ca 300 rosor, många är sticklingsförökade.

Ett fint berg har tagits fram. En stenanläggning med många träd och en 1×8 m helvit rabatt. Även magnolior, rhododendron, lite pioner och perenner finns här.

Vägbeskrivning
: Väg 160, vid Varekil sväng in mot centrum, kör genom samhället, tredje huset på höger sida efter Stala byggdegård.

Söndagen den 7 juli klockan 12 - 17

Elise och Göran Mauritzson, tel 0763 17 96 90.

Mellan Slussen och Stillingsön på Orust finns vi.

Rosor, rhododendron och pioner dominerar i vår ca 3000 m² stora trädgård, men det finns också många roliga buskar och träd, magnolior är en favorit. Göran sticklingsförökar rosor så det finns många rotäkta plantor i drivbänkar och i orangeriet. I den nyare delen av trädgården har vi använt oss av gruspartier för att underlätta arbetet. I skiftet maj-juni och i juli blommar mycket.

Samåk gärna, ont om parkeringsplatser! Det går bra att parkera vid fastigheten längst nere vid stora vägen. Skylt anvisar. Vägbeskrivning se nedan.

Söndagen den 7 juli klockan 12 - 17
Märta och Hans Djurfeldt
   Lunna, Orust, 0701 10 41 12.

Trädgården som är 3600 m² ligger på en kulle med utsikt över nejden. Nu är orangeriet klart med palmer, nektarinträd m.m. I rhododendrondalen finns
ca 30 olika rhododendron. Stora perennrabatter, men inga barr eller ljungväxter. Gräsmatta och potatisland finns kvar, men fler magnolior, rosor och vi gillar japanska lönnar.

Vägbeskrivning:
Till Elise o Göran, Väg 160 från Tjörn, avtagsväg strax före Henån, märkt Slussen. Från Rotviksbro mot Orust, avtagsväg vänster vid Gåre Torg märkt Slussen. Åk genom Slussen och efter ca 3,5 km sväng vänster vid busshållplats Lunna, andra gula huset på vänster sida.

För att komma till
Märta o Hans sväng höger märkt Lunna. Efter 200 m höger igen och ett rött hus med stort växthus syns.

Samåk gärna, ont om parkeringsplatser!