Öppna trädgårdar

Thorstenssons trädgård i Rinnela

Det skulle vara trevligt om det blir många trädgårdar att besöka i år, nu när man inte bör träffas inomhus. Nu är det 9 medlemmar som vill visa sina trädgårdar. Om du också vill visa upp din trädgård finns det plats.

Givetvis skall vi hålla avstånd!

Det spelar ingen roll om ni har en stor eller liten trädgård, blommor, perenner, fruktodling, grönsaksodling, ja precis vad som helst.

Man behöver inte ha det helt perfekt, rensat och skyltat, det går bra att visa upp trädgården precis som den är. Då är det säkert många som känner igen sig.

Så kontakta någon i styrelsen så kommer vi överens om datum!

Öppna trädgårdar våren 2021

Välkomna till Irén Ögren Börjessons trädgård i Röstorp, Tjörn

Söndagen den 2 maj 12 - 17

Hoppas Rhododendron Loderi ’King George’ blommar i dag!

Tisdagen den 25 maj 17 - 21

Kuperad stor tomt med flera olika trädgårdsdelar och stor växtvariation.
Temat är sten och nygammalt. Målet är att med små resurser skapa en lättskött trädgård som är vacker under alla årstider.
Här finns utöver alla perenner många olika träd, buskar, rosor samt nya favoriten ormbunkar. Dessutom Berras backe med ca 100 rhododendron.
Överskottsplantor kan finnas till försäljning.

Vägbeskrivning

Följ skyltar mot Röra Strand, ca 100 m efter skylten Röra Strand 2 km, tag vänster vid skylt Huseberg följ grusväg tills ni kommer till Röstorp, ett vitt torp, den äldre fastigheten i området.

Tel 0705 88 15 22 eller 0304 660603

Välkomna till Birgitta o Sune Olsson, Stengodsvägen 3, Ödsmål

Tisdagen den 25 maj klockan 17 – 20

Birgitta och Sune Olsson har en mindre villaträdgård. Den har med åren blivit ganska uppvuxen då buskar och träd börjat få lite storlek. Det är framför allt Birgitta som är trädgårdsintresserad och tycker om när det är tätt planterat så att den ena växten väver in i den andra och bildar en enhet.

I mars blommar snödroppar och vintergäck hos oss, i april blåsippor, julrosor och nunneört, i juni bland annat aklejor, iris, nävor och pioner. När de få rosor vi har blommat över i slutet av  juli är det blad i olika färger och former som ger liv åt trädgården.

Vägbeskrivning: 070 56 42 847

I Ödsmålsrondellen håller du mot Svenshögen. Efter ca 70–100 meter sväng vänster in på Vikevägen. Fortsätt rakt fram tills du passerat idrottsplatsen som ligger på höger sida. Efter den svänger du första till höger och efter ca 50 meter sväng vänster in på Stengodsvägen.

Välkomna till Börje Thorstensson, Rinnela 102, Svenshögen

Tisdagen den 25 maj klockan 14 – 19

Börje har en 10 000 m² stor skogstomt. En del av trädgården är naturtomt och sluttar mot en sjö och där växer rhododendron och azaleor bland enar, tallar och granar. Många rhododendron är från egen frösådd och sticklingsförökning. Nya områden med planteringar tillkommer för varje år. Börje har plantor till försäljning.
PS. Ta gärna med dig fika det finns många fina platser att slå sig ner vid.

Vägbeskrivning: 0704-76 29 91

Vid rondellen i Ödsmål kör till höger skyltat Ljungskile. Kör den krokiga vägen i 7 km tills du är framme vid skylten Gullborga 1 som pekar åt vänster mot mitt hus.

Välkomna till Kerstin och Leif Löfs trädgård, Tjörn

Söndagen den 30 maj klockan 11 – 17 samt

Söndagen den 4 juli klockan 11-17

Äldre trädgård som fått nytt liv. Vi försöker skapa samband mellan ute och inne. Trädgården ligger skyddad av en hög bergvägg och har många spännande rum.

Rhododendron, primulor, dahlior och många perenner finns hos oss.

Det finns möjlighet att fika!

Vägbeskrivning
Från Tjörnbron kör väg 160 rakt fram förbi trafikljusen, fortsätt förbi rondellen vid Almö Livs. Efter ytterligare 2 km, ta av till vänster vid fartkameran på vänster sida. Kör 250m på en grusväg och ta sedan av till höger.

Kil 408, Hjälteby. leif.lof@outlook.com

Tel 0730 330 091

Välkomna till Elise och Göran Mauritzon, Orust

Lunna 331, 472 92 Stillingsön

Vi tar gärna emot besök i vår trädgård. Eftersom vi har få parkeringsplatser, vill vi inte ha en bestämd dag för ”Öppen Trädgård”, men vi blir glada om ni vill komma och besöka oss och prata trädgård

Kom när det passar er, men ring innan, så vi vet när ni kommer, telefon 0763179690.

Vi är förtjusta i rhododendron, så månadsskiftet maj/juniär en bra tid för besök, likaså i slutet av juni, början av juli, då våra ca 275 olika busk-och klätterrosor brukar stå i blom.

Det finns också många roliga buskar och träd att titta på i vår ca 3000m2 stora trädgård. Magnolior är en favorit och knoppsättningen utlovar en bra blomning.

Göran gillar att sticklingsföröka, speciellt rosor, så det brukar finnas många småplantor i drivbänkarna.

Välkomna till
Ulla Enalid Thomsens trädgård, Viddesgärde 409, Ödsmål

Onsdagen den 30 juni klockan 16 - 20

Varmt välkomna till en spännande, blomstrande trädgård med mycken fantasi och annorlunda lösningar. 1999, då vi köpte fastigheten, hade den varit uthyrd i över tjugo år hade trädgården vuxit igen, inget var skött, men läget var på alla sätt öppet för  olika lösningar.

Maken kommenterade: Jag klipper inte gräset i sluttningarna, och jag: då får väl jag sätta igång och göra murar, och på den vägen blev det i en massa år. Inte bara de många varierande murarna, utan en rik mängd blomster prunkar hela säsongen i min oas på jorden. även snö och rimfrost "sätter sprätt" på fantasin.
Det finns många ställen att slå sig ner på, och i den mån jag orkar bjuder jag på självserverat kaffe i den ovanliga, öppna carporten. det kan också tänkas att jag har lite smått och gott att sälja, både betong-Larer, - trädgårdskonst - och en del plantor.

Varmt välkomna till paradiset där en "huvudentre" av Larer leder in dig från brevlådorna mot flaggstången.

Vägbeskrivning
Vid rondellen i Ödsmål kör rakt fram mot Kolhättan. Efter ca 3 km sväng höger till Ljungskogsvägen och kör ca 200 m sväng höger andra infarten (inte Rep o Lera). Kör ca 60 m mellan brevlådor och soptunnor till ett rött tegelhus på vänster sida.

Välkomna till Anne-Marie Olssons trädgård, Orust

Söndagen den 4 juli 11 – 17

En blandad trädgård

Här finns fler än 300 rosor, många är sticklingsförökade.

Ett fint berg har tagits fram. En stenanläggning med många träd och
en 1×8 m helvit rabatt. Även magnolior, rhododendron, lite pioner och perenner finns här.

:
Väg 160, vid Varekil sväng in mot centrum, kör genom samhället, tredje huset på höger sida efter Stala byggdegård.

Tel 0736 48 74 06

Välkomna till Märta och Hans Djurfeldts trädgård, Orust

Söndagen den 4 juli 13 - 18

3600 m2 stor trädgård på östra Orust där magnoliorna är stora, likaså katalpan och andra lite spännande träd. Det finns ett orangeri med palmer, ormbunksträd, nektarinträd m.m. Stora perennrabatter, ett 50-tal olika rosor och ett potatisland!

Överskottsplantor och sticklingar till salu.

Vägbeskrivning
Väg 160 från Tjörn, precis innan Henån väg hö. märkt Slussen. Kör igenom Slussen och efter 3 km väg hö märkt Lunna. Efter 200m höger igen och ni ser trädgården liggandes på kulle. Adress: Lunna 389 47292 Stillingsön.

Kan också vara med i ”Ring” och kom och titta när som helst!

Tel 0702 35 03 14

Välkomna till Eva Wandenors trädgård, Ödsmål

Lördagen den 10 juli och söndagen den 11 juli
klockan 11 - 16

Liten villaträdgård med buskar, rosor och perenner. Överskottsväxter till försäljning.

Jag håller min konstnärsateljé öppen och möjlighet till fika finns.

Vägbeskrivning: Från rondellen i Ödsmål håll mot Ljungkile. Första vägen vänster, Vikevägen. Följ den tills den går över i Krukmakarevägen.
Krukmakarevägen 27, Ödsmål. (Norr om Stenungsund), Tel. 0709-325253

🙂🙂🙂